Vita

Martin Widmaier is a pianist, piano teacher, researcher and composer. Born into a family of musicians (Darmstadt 1960), he started playing the piano at age four. As a preparatory, undergraduate, postgraduate and concert-maturity student in Karlsruhe, Salzburg and Cologne, his piano teachers were Irene Slavin, Naoyuki Taneda, Hans Leygraf and Josef Anton Scherrer. He also studied composition with Cesar Bresgen in Salzburg, deepened his pianistic training with Maria Curcio in London, took conducting classes with Arturo Tamayo in Karlsruhe and earned a doctorate in music education under the supervision of Peter Röbke in Vienna.

With a scholarship from the German National Academic Foundation and a number of national and international awards, Martin Widmaier established himself as a soloist, chamber musician and lieder accompanist, both on the Mozart fortepiano and the modern instrument. According to the daily newspaper Der Tagesspiegel (Berlin 1994), he is 'a truly original artist, the likes of whom are seldom heard anymore in the large concert halls'.

From 1997 to 2011, he was lecturer in piano, teaching methods and improvisation at the Mainz Peter Cornelius Conservatoire; since 2008, he has been professor of piano and teaching methods at the Düsseldorf Robert Schumann Hochschule; since 2018, he has also run courses on music education at the Vienna University of Music and Performing Arts. Martin Widmaier's recitals and master classes, lectures and workshops have taken him to several continents. In his writings, his chief interest lies in system-theoretic approaches. His publishers include C. F. Peters, Bärenreiter Verlag and Schott Music.

Scores and Books

  • Orange Blue: In Love with a Dream. Songbook,
    with piano arrangements by B. Scheibe and M. Widmaier, Peer, Hamburg 2001
  • Das kleine Land. Alles für den Anfang am Klavier, 2 vol., Peters, Frankfurt 2005/2006
  • 24 Eight-Bar Studies after Frédéric Chopin, Peters, Frankfurt 2011
  • C. Debussy: Préludes pour piano, ed. by T. Kabisch, with fingerings by M. Widmaier, 2 vol., Bärenreiter, Kassel 2014/20??
  • Basic Scales for Piano, Naresuan University Publishing House, Phitsanulok 2015
  • Zur Systemdynamik des Übens. Differenzielles Lernen am Klavier, Schott, Mainz 2016
  • A. Halm: Klavierübung 1918/1919, ed. by T. Kabisch, L. Großmann and M. Widmaier, Ortus, Berlin 2019

Contributions

  • 'Die Sinnlichkeit des Fingersatzes', in: Üben & Musizieren 3/2000, pp. 50-55
  • '"Ich weiß, dass ich viel anzubieten habe". Im Gespräch mit Seymour Bernstein', in: Üben & Musizieren 2/2001, pp. 40-42
  • 'Musizieren als Übmethode. Ein Protokoll', in: EPTA-Dokumentation 2002/2003, pp. 82-90
  • 'Musizieren als Übmethode. Kultur kontra Kulturkampf', in: Üben & Musizieren 6/2003, pp. 23-28
  • 'Ein Rhythmussilben-Leitfaden', in: EPTA-Dokumentation 2005/2006, pp. 43-51
  • 'Max und Moritz üben einen Schubertwalzer', in: EPTA-Dokumentation 2006/2007, pp. 101-104
  • 'Differenzielles Lernen. Sachgemäßes Üben im Randbereich des Lösungsraums', in: Üben & Musizieren 3/2007, pp. 48-51
  • 'Zuhause sein im Tonsystem. Eine Spurensuche', in: EPTA-Dokumentation 2008/2009, pp. 7-17
  • 'Kleine Kanons, Fughetten und Zentrifugen. Bachs zweistimmige Inventionen im Instrumentalunterricht', in: Üben & Musizieren 3/2009, pp. 28-32
  • 'Falsch!? Zur Rolle von "Fehlern" im Differenziellen Lernen', in: Exzellenz durch differenzierten Umgang mit Fehlern. Kreative Potenziale beim Musizieren und Unterrichten, ed. by S. Kruse-Weber, Schott, Mainz 2012, pp. 93-106
  • 'Schritte (Schnee) und Sprünge (Puck). Zur "Finger-Setzung" bei Debussy und überhaupt', in: EPTA-Dokumentation 2012, pp. 94-105
  • 'Die Landschaft des Instruments. Klavierpraxis an Musikschule und Musikhochschule', in: Üben & Musizieren 3/2015, pp. 6-10
  • 'Denk- und Spielbewegungen im Raum der Möglichkeiten. Differenzielles Bewegungslernen am Klavier', in: EPTA-Dokumentation 2017/2018, pp. 58-70
  • '4 × 4. Ein Systemmodell für die Unterrichtsdeutung', in: Üben & Musizieren 1/2020, pp. 54-58
  • 'Musizieren als Übmethode. Ein Missing Link', in: Musik & Ästhetik 1/2020, pp. 85-91